En performativ samtale om objekter og mennesker med den australske smykkedesigner Susan Cohn
Meaninglessness er et politisk værk af og med nogle af Australiens mest spændende kunstnere: instruktør og teaterrebel David Pledger og smykkekunstner og aktivist Susan Cohn. Cohn står på scenen, hvor hun undersøger, hvordan en borger kan agere proaktivt, når hendes regering handler ud fra værdier, der er i modstrid med hendes egne værdier.
Cohn forholder sig i samtaleform til dette spørgsmål. Mens hun fremstiller sine smykker, som en metafor for forandring. Ved at blande objekter, tid og en simpel opgave, foreslår Cohn gavegivning som en stille oprørsk modgift mod samfundets angst over for fremmede, den nyankomne, den anden.
Meaninglessness er en forestilling, der går på tværs af genrer. Den bruger objekter, design, ord og billeder i en engagerende dialog med publikum om deres forhold til smykker.
Forestillingen rejser spørgsmålet om smykkers betydning i vores liv. En diskussion, der er udløst af den danske ”smykkelovgivning” fra 2016. Den fik Cohn til at reflektere over sit eget lands flygtningepolitik. Hun engagerer publikum i en samtale om smykkers sociale, politiske og historiske betydning for at finde vej til at forstå den vanskelige situation, fordrevne mennesker er havnet i.
Forestillingen skaber bro mellem to kulturer – Australien og Danmark, mellem to kunstformer – scenekunst og smykkedesign, samtidig med at den åbner publikums øjne for at forstå ”den anden”, den flygtede, den fremmede og tilbyder redskaber til at handle med imødekommenhed i stedet for frygt. Forestilling blev produceret i Danmark i sommeren 2018, hvor den bl.a. blev vist med stor succes på Kulturmødet i Mors. I mellemtiden har den i august 2019 haft australsk premiere med en mægtig gennemslagskraft, og konceptet med den lille Meaninglessness-knappenål er blevet indstillet til en designpris på London Design Museum.
Forestillingen foregår på engelsk.
En smuk, rørende og yders relevant forestilling. Den tager smykkelovgivningen op, men det ender et sted uden konklusioner, men smukt og respektfuldt bundet sammen. Folk var dybt berørte
Gitta Malling
Jeg blev stærkt bevæget af Cohns præstation og hendes vidunderlige måde at bevæge sig mellem det personlige og det globale. I sin oprigtighed og generøsitet tilbød hun en troværdig åbning for publikum til at forbinde sig til deres egen arv, såvel som en måde, hvorpå vi lytter til andres historie.
Israel Alone, ILdance, Sverige